Vanliga frågor
Jag har ett annat företag idag som jag använder, kan jag behålla dessa?
Ja, du kan använda både Pizzahjälpen och det andra företaget du redan är ansluten till. De flesta som väljer Pizzahjälpen börjar med att ta emot alla sina Take Away beställningar via oss, och låter nuvarande företag som man redan har, vara kvar – men begränsa detta till bara Utkörning av maten. Du kan även själv välja att köra ut och ta alla pengar själv för Hemleveranser med hjälp av Pizzahjälpen och bestämma hur mycket du ska ta betalt för en utkörning beroende på antalet kilometer från din restaurang som kunden beställer med olika taxor. Bestäm själv om du vill ha Take Away och Utkörning med egen bil, eller bara Take Away funktionen via Pizzahjälpen. Eftersom Pizzahjälpen är din egna restaurangs online beställnings system, syns och hörs inte vi utåt. Det är du som restaurang som tjänar alla pengar själv och även marknadsför dina egna online beställningar.
Är det verkligen kostnadsfritt att ansluta sig till Pizzahjälpen?
Ja, det är helt sant! Att ansluta sig till Pizzahjälpen är kostnadsfritt och du behåller alla pengar själv. Du som restaurang behöver dock investera i att köpa in en egen Tablet / iPad med köksskrivare för att få ut bongarna till köket. Detta är en engångskostnad till dig själv. Eftersom du behåller alla pengar själv behöver du också beställa trycksaker för att informera dina kunder om att dom nu kan beställa via ditt eget beställningsverktyg som implementeras på din hemsida jämte din meny. Vi på Pizzahjälpen hjälper dig att komma igång med allt och har ett helt team av marknadsföringsexperter som gör så att du kommer igång. Totalt med inköp av hårdvara, trycksaker och reklam samt annonsering brukar det landa på en engångskostnad på 10 000 kronor för en restaurang. Alltså inte per år. Utan en gång på egen marknadsföring och egen hårdvara. Dessa pengar sparar du in snabbt genom att du tar hela online försäljningen själv igen – istället för att ge bort en del av den till någon annan.
Hur mycket pengar sparar jag in med hjälp av Pizzahjälpen?
Det beror på hur mycket du själv säljer för idag naturligtvis – och hur aktiv du är på att investera i din egen marknadsföring – för att dina kunder ska börja beställa via ditt eget online beställnings verktyg (Pizzahjälpen). Den billigaste metoden är word of mouth det vill säga att berätta för dina befintliga kunder att dom nästa gång skall beställa via din egen hemsida. Men även utan marknadsföring tjänar du pengar eftersom dom flesta väljer att gå in på din hemsida först för att titta på menyn. Pizzahjälpen syns inte utåt sett, utan det är din egen restaurang som marknadsförs. Det är dina kunder. Inte våra. Vi har ett team av experter på marknadsföring som hjälper dig att komma igång och även kan assistera dig med annonsering på både Facebook, Instagram och Google och vi tar fram annonser och trycksaker kostnadsfritt till dig. Men i snitt sparar en restaurang in
240 000 kronor per år, om du idag säljer online för 10 000 kronor per vecka. Med vår online kalkylator kan du beräkna ungefär hur mycket du kommer att spara in.
Hur tjänar Pizzahjälpen pengar?
Vi lägger en synlig serviceavgift på 5 kronor som din gäst betalar frivilligt om dom vill beställa online – vilket gör att vi kan få betalt för fortsatt utveckling av systemet, underhåll och tillhandahålla tjänsten i sin helhet, kostnadsfritt. Den Kund som inte vill använda tjänsten, kan naturligtvis ringa in sin beställning precis som idag eller komma in i restaurangen och beställa över disk.
Kommer jag kunna ta emot beställningar även via telefon?
Ja, du kommer att kunna ta emot beställningar precis som vanligt via din telefon – om du fortfarande vill detta. Vissa kunder väljer att helt använda sig av vår tjänst och hänvisa alla kunder till beställningar online – eftersom detta är smidigare – medan inkommande telefonsamtal bara berör bokning av bord och vanliga ärenden. Att ha en telefon som ständigt ringer är både jobbigt och resurskrävande när man skall hålla en hög servicenivå, servera och ta hand om kunder på plats också. Du bestämmer helt enkelt själv om du endast vill hänvisa dina kunder till att ta emot beställningar via din hemsida – eller om du vill kombinera med telefon och online beställningar.
Hur går en anslutning till?
Efter vi fått in din ansökan om att ansluta dig som Restaurang kontaktar vi dig som ägare och ber dig signera vårt fullständiga avtal via e-signering (som skickas ut via SMS och/eller e-post). Därefter kommer en av våra utvecklare att kontakta dig för att samla in de sista uppgifterna och utföra själva installationen på din hemsida. Det tar oftast mellan 2 – 4 veckor innan tjänsten aktiveras. Innan vi går live med systemet ser vi naturligtvis till att du eller ansvarig på restaurangen får en utbildning i hur vårt system fungerar – vilket löses över telefon och tar bara 15 minuter. Det är enkelt att ansluta sig till Pizzahjälpens tjänst och väldigt enkelt verktyg att arbeta med i ditt kök.
Hur går det till i köket och hur får kunden reda på när deras beställning är klar?
Alla online beställningar kommer in i realtid till ditt kök på en skärm. Du kan använda en egen surfplatta eller dator – eller så köper du vårt Startkit med surfplatta och väggställning som också kan monteras stående på köksbänken. Du bekräftar ordern som kommit in med en knapptryckning och ett SMS skickas då till Kunden som en bekräftelse – innehållande vilken tid beställningen är klar att hämtas eller levereras hem – beroende på om du som resturang erbjuder avhämtning eller utkörning. Allt i en knapptryckning! Vi har gjort systemet så enkelt som möjligt för dig som står i köket, med andra ord, inget tekniskt krångel!
Hur får jag betalt?
Utbetalning sker en gång per vecka till ditt angivna konto. Du får rapporter per e-post hur mycket som sålts och betalats ut minus avräkning för vår serviceavgift på 5 kronor per beställning som inte påverkar din restaurang utan som din gäst betalar utanför ditt pris till Pizzahjälpen. Rapporterna använder du som underlag till din bokföring.
Vilka krav ställer ni på mig som restaurang?
Du som vill ansluta dig till vårt system måste vara ett registrerat företag med svensk F-skatt, inneha moms- och arbetsgivarregistrering och nödvändiga tillstånd för att bedriva restaurangverksamhet på din ort som t.ex. tillstånd från miljö och hälsa.
Vad händer när jag har tillfälligt stängt, behöver uppdatera mina öppettider eller ändra meny och priser?
En hel del inställningar kan du göra själv. Du kan till exempel välja att tillfälligt av-aktivera tjänsten för online beställningar i en knapptryckning och ett meddelande visas då på din hemsida att du bara tar emot beställningar via telefon. Du kan även själv förändra vilka tider som din online beställningstjänst skall vara tillgänglig. När den är stängd, visas din meny som vanligt, fast utan att man kan lägga en online beställning. Öppettider för din restaurang ställer du själv in och vi hjälper dig i början för att komma igång. Om du vill uppdatera din meny eller priser, så kontaktar du vår Kundtjänst minst en vecka innan, så hjälper vi dig att göra detta åt dig, utan avgift.
Min hemsida är gammal och inte mobilanpassad.
Det gör inget. Vi kan integrera vårt system på alla typer av hemsidor så länge du äger din egen hemsida och domän. Om du skulle vilja uppdatera din design och modernisera din hemsidas utseende – eller du behöver en helt ny hemsida, hjälper vi dig också med detta gratis.
Måste jag servera pizza för att kunna använda Pizzahjälpen?
Nej. Oavsett om du bedriver en pizzeria, en bistro restaurang, en Kina krog, Thai restaurang eller ditt kök erbjuder annan mat än pizza, så kan du använda Pizzahjälpen till din fördel. Eftersom Pizzahjälpen inte syns utåt mot dina kunder – det är din egen restaurang som tar emot beställningarna utan avgifter och marknadsför sig själv genom egna kanaler, vänder vi oss till alla typer av restauranger.
Finns det någon bindningstid - och hur avslutar jag Tjänsten om jag inte tycker den fungerar för min restaurang.
Nej. Men vi tillämpar ett avtal som löper på 12 månaders basis. Detta eftersom vi själva har kostnader för att implementera systemet på din hemsida, utbilda och tillhandahålla en kundtjänst och aktivera avtal för tjänsten på nätet. Ditt avtal förnyas med 12 månader i taget, om du inte säger upp det senast 3 månader innan en ny avtalsperiod. Men vi vill ha nöjda kunder, och skulle det föreligga problem för dig som restaurang med vårt system, allvarlig sjukdom eller annat som gör att du måste hålla stängt, agerar vi naturligtvis efter detta. Kunderna som beställer är lika viktiga för dig som för oss, och eftersom vi inte tar betalt får vårt verktyg direkt, är vårt rykte den viktigaste reklamen. Du kan också själv tillfälligt inaktivera tjänsten under pågående avtalsperiod.
Finns det någon annan hake eller dold kostnad?
Nej, det finns inga dolda avgifter eller kostnader och vi på Pizzahjälpen vill göra allt för att din restaurang skall kunna erbjuda den bästa lösningen för att kunna ta emot och hantera online beställningar till Kunder – utan några dyra kostnader. Därför utvecklar vi vårt system ständigt med förbättrad användarupplevelse och funktioner, för att hela tiden anpassa oss efter en föränderlig marknad. Det som är nytt idag, är gammalt imorgon. Det gäller att hänga med! Pizzahjälpen gör detta åt dig.
Hur kommer jag igång?
Kom igång eller välj att Bli uppringd av oss – så hjälper vi dig med alla frågor.